Z dziejów szkoły
• Ministerstwo Kultury i Rozrywki zajmujące się współorganizacją imprez szkolnych, prowadzeniem konkursów przygotowywanych przez S.U.;
• Ministerstwo Sportu i Nauki czuwające nad organizowaniem imprez sportowych w szkole, gromadzące informacje o sukcesach sportowych i naukowych kolegów oraz organizujące pomoc dla uczniów z kłopotami w nauce;
• Ministerstwo Ekonomii prowadzące sprawy finansowe, akcje charytatywne oraz trzymające piecze nad sklepikiem.
8 stycznia 1999 roku ogłoszona została ustawa wprowadzająca reformę ustroju szkolnego, która powołała do życia gimnazja. Zarząd Białostockiego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku uchwałą z dnia 30 września 1999 roku utworzył Zespół Szkół Społecznych nr 3 Białostockiego Towarzystwa Oświatowego. W skład zespołu jako odrębne szkoły weszły Społeczna Szkoła Podstawowa nr 3 oraz Społeczne Gimnazjum nr 3. Do nowo powstałego gimnazjum zostało zapisanych 16 pierwszych absolwentów klasy VI szkoły podstawowej. Dyrektorem obu placówek została pani Barbara Galanter-Różańska. Również kadra pedagogiczna pozostała wspólna, liczyła 28 nauczycieli. W obu szkołach uczyło się 120 uczniów.
Zmieniają się czasy i modele wychowania, treści kształcenia i programy. Pozostają jednak wartości ponadczasowe, które szkoła kształci nie tylko w trakcie obowiązkowych zajęć, ale i w działalności pozalekcyjnej. Takimi wartościami są: wychowanie patriotyczne, regionalne i moralne dzieci. Poprzez bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych szkoła stara się pogłębiać zainteresowania, aktywizować i rozwijać uczniów.
Do dnia dzisiejszego uczniowie aktywnie uczestniczą w życiu Białegostoku, nie pozostają bierni na potrzeby świata i dzieci. Kilkakrotnie kwestowali w Finałach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, włączali się w zbiórkę pieniędzy i zabawek na rzecz Fundacji „ Wszystko dla Dzieci”, „ Pomóż i Ty” „ Zdążyć z Pomocą” , „ Góra Grosza”. W czasie wojny w Kosowie przy pomocy nauczycieli zorganizowali szkolną loterię pod hasłem „STOP – PRZEMOCY, WOJNIE, ŁZOM”. Zebrane w ten sposób pieniądze przeznaczyli na cel „Pomóż dzieciom wojny”. W okresie Świąt Bożego Narodzenia aktywnie włączyli się w białostocką akcję „ Pierwsza Gwiazdka” zorganizowaną przez Stowarzyszenie „ Droga”, pod przewodnictwem ojca Edwarda Konkola. Przeprowadzili świąteczną loterię, sprzedawali świece Caritas, sianko i ozdoby choinkowe. Otoczyli również troską bezdomne zwierzęta z białostockiego schroniska. Akcje charytatywne stały się już tradycją Społecznej Trójki.
19 czerwca 2000 roku społeczność szkolna na uroczystym apelu pożegnała 26 ostatnich absolwentów klas VIII. Była to pierwsza a zarazem ostatnia klasa, która w Społecznej Szkole Podstawowej nr 3 uczyła się osiem lat.
Do dnia 31 sierpnia 2006 r. mury Zespołu Szkół Społecznych nr 3 opuściło 207 absolwentów. Dalszą naukę kontynuują w prestiżowych białostockich szkołach średnich: w Liceum Ogólnokształcącym nr 1, nr 6, nr 3, nr 5, nr 2, nr 4, w liceum plastycznym w Supraślu, liceum katolickim, liceum ekonomicznym, są również osoby, które wybrały licea społeczne.
Na stanowisko dyrektora Społecznej Szkoły Podstawowej byli powoływani kolejno: Piotr Górski (od 01.09.1991 do 02.1997), Marek Danilewicz (od 02.1997 do 02. 1998 ), Elżbieta Michalska (od 03.1998 do 08.1998 ), Barbara Korecka (od 08.1998 do 08. 1999 ) W sierpnia 1999 roku obowiązki dyrektora Zespołu Szkół Społecznych nr 3 w Białymstoku Białostockie Towarzystwo Oświatowe powierzyło pani Barbarze Galanter-Różańskiej. Obecnie (od 08.2005 roku ) funkcję tę sprawuje pani Bożena Niechoda.
W ciągu minionych piętnastu lat Społeczna Trójka, w trakcie realizowania procesu dydaktyczno-wychowawczego, stworzyła szkołę przyjazną uczniom i nauczycielom. Miarą skuteczności nauczania i dobrej pracy wychowawczej są niewątpliwie wysokie rezultaty uzyskiwane przez uczniów Społecznej Trójki w konkursach i olimpiadach regionalnych oraz ogólnopolskich. Szkoła kreując podstawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, wyszła naprzeciw oczekiwaniom młodych ludzi i ich rodziców. Dobre samopoczucie uczniów, grona pedagogicznego i rodziców, poszukiwanie ciekawych form pracy, przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym stały się ważnym celem szkoły.