Janusz Korczak – wielki przyjaciel dzieci
„Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali,
ale po to, abym ja działał i kochał.
Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie,
ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka.”
J. Korczak
projekt edukacyjny,
poszerzający wiedzę na temat życia
i twórczości Janusza Korczaka, realizowanyw Zespole Szkół Społecznych nr 3 BTO
z okazji ogłoszenia roku 2012
Rokiem Janusza Korczaka
1. CELE:
- zapoznanie z postacią Janusza Korczaka i jego twórczością,
- aktywne włączenie się w obchody Roku Korczaka,
- uświadomienie i nazwanie praw człowieka,
- rozbudzanie świadomości swoich praw w kontekście prekursorskiej działalności Korczaka jako obrońcy Praw Dziecka,
- rozwijanie twórczości dziecięcej i młodzieżowej inspirowanej tematyką korczakowską,
- propagowanie treści pedagogiki korczakowskiej (prawa dziecka, samorządność, redagowanie gazetki szkolnej),
- wydanie gazetki z okazji 70. rocznicy śmierci Janusza Korczaka,
- stworzenie inscenizacji wybranych fragmentów powieści „Król Maciuś Pierwszy”,
- prezentacja filmów fabularnych i dokumentalnych związanych z Korczakiem,
- przygotowanie na podstawie różnorodnych materiałów wywiadu z Januszem Korczakiem na temat jego pracy pedagogicznej,
- przeprowadzenie konkursu dotyczącego życia i działalności Janusza Korczaka.
2. CZAS REALIZACJI:
Realizacja projektu trwać będzie od marca do grudnia 2012 roku.
3. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
LP |
ZADANIE |
ODPOWIEDZIALNI uczniowie i nauczyciel |
CZAS |
1. |
Wykonanie ściennej, okolicznościowej gazetki z okazji Roku Korczaka |
klasa II gimnazjum Magdalena Gierasimiuk – nauczyciel języka polskiego |
III/IV 2012r. |
2. |
Wydanie okolicznościowej gazetki z okazji 70 rocznicy śmierci Janusza Korczaka |
koło redakcyjne kl. III szkoły podstawowej Anna Iwaniuk – opiekunka koła redakcyjnego |
IV 2012 r. |
3. |
Przeprowadzenie lekcji w klasach I- III szkoły podstawowej na temat „Janusz Korczak – pedagog XX wieku”, wykorzystując gazetkę wykonaną przez koło redakcyjne
podstawie |
nauczyciele- wychowawcy kl. I-III szkoły podstawowej |
IV 2012 r. |
4. |
Stworzenie inscenizacji wybranych fragmentów powieści „Król Maciuś Pierwszy”. Przedstawienie zostanie zaprezentowane na koniec roku szkolnego 2011/12
|
koło teatralne kl. IV-VI Edyta Makulska – opiekunka koła teatralnego
|
IV-VI 2012 |
5. |
Przygotowanie na podstawie różnorodnych materiałów wywiadu z Januszem Korczakiem na temat jego pracy pedagogicznej. |
kl.VI i III gimnazjum Magdalena Gierasimiuk – nauczyciel języka polskiego |
V/VI 2012 |
6. |
Janusz Korczak - Obrońcy Praw Dziecka. Korczakowskie prawa dziecka zrealizowane w Konwencji Praw Dziecka – przeprowadzenie lekcji o prawach dziecka.
|
kl. I-III szkoły podstawowej nauczyciele- wychowawcy kl. IV-VI i I-III gimnazjum Elżbieta Stasiewicz – nauczyciel historii |
XI/XII 2012 |
7. |
List do Korczaka - popularyzacja osiągnięć i twórczości Janusza Korczaka
|
KL. III –VI Magdalena Gierasimiuk i Edyta Makulska – nauczyciel języka polskiego |
X/XI 2012 |
8. |
Wielkie czytanie Korczaka – popularyzacja pisarstwa J. Korczaka -czytania przez gimnazjalistów najmłodszym uczniom szkoły utworów Janusza Korczaka
|
Klasa I,III gimnazjum Edyta Makulska i Elżbieta Stasiewicz wychowawczynie kl.I,III g |
IV-V 2012r. |
9. |
Idee praw dziecka w życiu i pracy Janusza Korczaka – napisanie artykułu w gazetce szkolnej. |
koło redakcyjne kl. IV-VI szkoły podstawowej Edyta Makulska – opiekunka koła redakcyjnego |
X/XI 2012 |
10. |
Życie i twórczość Korczaka na tle historii Polski czasów międzywojennej i II wojny światowej- kultura żydowska
|
klasy gimnazjalne Elżbieta Stasiewicz – nauczyciel historii, |
VI 2012 |
11. |
Życie i twórczość Janusza Korczaka widziana oczami dziecka – wykonanie prezentacji multimedialnej lub albumy |
Joanna Warwińska - nauczyciel zajęć artystycznych Joanna Bagińska – nauczyciel informatyki |
X-XI 2012 |
12. |
Życie i twórczość Janusza Korczaka na podstawie filmu Andrzeja Wajdy „Korczak” |
Koło filmowe klas gimnazjalnych Magdalena Gierasimiuk – opiekun koła |
IX/X 2012r. |
13. |
Przeprowadzenie konkursu recytatorskiego dla klas I-III szkoły podstawowej „ Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” |
Dorota Szubzda –nauczyciel nauczania zintegrowanego |
VI 2012 |
14. |
Przeprowadzenie konkursu dotyczącego życia i działalności Janusza Korczaka – podsumowanie projektu. |
Elżbieta Stasiewicz – nauczyciel historii, Edyta Makulska – nauczyciel języka polskiego |
XI/XII 2012r. |
4. SPOSOBY DOKUMENTOWANIA PRACY
Uczniowie mogą również dokumentować swoje działania, gromadząc materiały w portfolio, które po uzgodnieniu z nauczycielem prowadzącym projekt też może zostać ocenione.
5. EWALUACJA
Uczniowie dokonują ewaluacji całego projektu – np. na stronie internetowej szkoły zamieszczają artykuł i zdjęcia prezentujące kolejne etapy prac nad realizacją projektu.