Certyfikaty Szkoły

Sposoby na gorsze samopoczucie

Budzisz się rano i czujesz, że jest jakby nie tak. Masz zły humor, brakuje Ci motywacji, czujesz się źle. Każdy z nas ma takie chwile od czasu do czasu.
Może być bardzo wiele powodów obniżonego nastroju. Niezależnie od tego, co w danej chwili odpowiada za złe samopoczucie, warto spróbować kilku prostych sposobów na jego poprawę.

1.Muzyka.

 Mając średni humor zawsze chce się słuchać smutnej muzyki. Na początku przyjemniej jej się słucha ze względu na dopasowanie do naszego nastroju, jednak ona nam go nie poprawi. Zamiast tego włącz muzykę, której słuchasz, jak jesteś wesoły. Po kilku piosenkach zobaczysz, że poczujesz się znaczenie lepiej.

2.Małe przyjemności

Kiedy jest Ci źle, dobrze jest zafundować sobie jakąś przyjemność. Ważne, aby zająć się czymś, co lubisz i skupić na tym swoją uwagę. Czasami pomaga to na chwilę, czasami na dłużej. Nie mniej jednak warto próbować.

3. Ćwiczenia fizyczne

Ruch fizyczny to jeden z najlepszych sposobów na lepsze samopoczucie.  Ćwicząc, Twój mózg wydziela endorfiny, czyli hormony szczęścia. Wystarczy 20 minut ćwiczeń i Twoje samopoczucie będzie dużo lepsze.

4. Nowe wyzwania.

Kiepski nastrój bardzo często wynika z rutyny dnia, nudy i powtarzalności. Niekiedy wystarczy nawet jedno postanowienie  lub stworzenie planu zrealizowania czegoś nowego. Zadania nie muszą być kosztowne ani spektakularne. Nasze działanie może się skupiać przecież na prostych sprawach np. upieczenie pierwszego w życiu ciasta.

5. Uśmiech czyni cuda.

Śmiech jest zdrowy dla ciała i ducha. Poprawia pracę przepony, działanie i wydolność naszego układu krążeniowo - oddechowego i oczywiście nastrój. Jedną z bardzo szybkich metod polepszania w ten sposób nastroju jest nieprzerwane uśmiechanie się przez co najmniej 60 sekund – do siebie, do innych, do lustra – jak kto woli. Przyjemne emocje są bardzo silnie połączone z uśmiechaniem się. Więc nawet jeśli wydaje Ci się to nieadekwatne do sytuacji, uśmiechnij się kilka razy.

6. Bliskość z innymi.

Poprawę samopoczucia daje bliskość i dobre relacje z ludźmi. Dlatego często, gdy jest nam źle, po prostu przytulamy się do kogoś. Czasami pomaga nawet niedługa rozmowa.

7. Sprawianie przyjemności innym.

Zrób coś dla kogoś. Pomóż bliskiej osobie rozwiązać jakiś problem, porozmawiaj z kimś. Spraw komuś niespodziankę lub powiedz komplement. Fakt sprawienia przyjemności drugiej osobie poprawi samopoczucie zarówno jej, jak i Tobie.

8.Zapachy i kolory.

Na pozytywny nastrój wpływa m.in. ładny zapach kwiatów, kadzidełek, odświeżaczy powietrza itp. Dobremu  samopoczuciu również sprzyja przebywanie w pomieszczeniach o jasnych, słonecznych barwach.

9. Kontakt z naturą.

Kontakt z naturą jest jednym z najprostszych i bardzo skutecznych sposobów na poprawę nastroju. Ze względu jednak na obecną sytuację, nie każdy ma możliwość spędzania wielu godzin  na powietrzu. Na szczęście zmianę w samopoczuciu odczuwa się dość szybko, wystarcza zaledwie 20  minut na łonie natury, aby poczuć przypływ pozytywnych emocji.

Z serdecznymi pozdrowieniami.

Pedagog – Justyna Wyszyńska